Als u vragen of problemen heeft omtrent uw zoon/dochter, aarzel niet om zelf het CLB te contacteren. Deze vragen kunnen van verschillende aard zijn. Het kan gaan om vragen in verband met het leren van uw kind, maar evenzeer rond sociale vaardigheden, gezondheid, opvoeding, gedrag, angsten,… Gesprekken met CLB zijn uiteraard strikt vertrouwelijk.

Hoe kan u CLB bereiken?

U mag aan de school of leerkracht uw bezorgdheid uiten en vragen of het CLB met u contact wil opnemen. U mag ook rechtstreeks naar het CLB bellen of mailen. Alle informatie omtrent de werking kunt u terugvinden op de website www.vclb-kempen.be.

Hoe werkt CLB samen met onze school?

Elk CLB-team bestaat uit verschillende medewerkers die zich vanuit hun vakgebied samen buigen over het welzijn van kinderen en jongeren. Vanuit de teams worden er contactpersonen gekoppeld aan de scholen. Deze contactpersonen zijn zowel voor directie, leerkrachten, zorgcoördinatoren, ouders en leerlingen het eerste aanspreekpunt.

De contactpersonen voor onze school zijn:

Elke Berings. 
elkeberings@vclb-kempen.be
014 14 35 08

Tinneke Vangeel 
tinnekevangeel@vclb-kempen.be
014 14 35 02

De opdracht van het CLB is omschreven in het decreet leerlingenbegeleiding. Deze begeleiding wordt aangeboden op vier domeinen:

  • onderwijsloopbaanbegeleiding (OLB),
  • leren en studeren (L&S),
  • preventieve gezondheidszorg (PGZ)
  • psychisch en sociaal functioneren (PSF)

De activiteiten van het CLB binnen deze domeinen zijn gebundeld in een aantal kernprocessen.

  1. Kernproces 1: Onthalen en verhelderen van de vraag teneinde kinderen/jongeren (en hun context) met een hulpvraag toe te leiden naar een gepast aanbod, intern of extern.
  2. Kernproces 2: Handelingsgericht adviseren teneinde de vraagsteller de gepaste informatie te geven om in functie van de leerling gerichte stappen te kunnen zetten
  3. Kernproces 3: Handelingsgericht diagnosticeren, begeleiden en coördineren teneinde leerlingen (en ouders) maximaal te laten participeren aan het onderwijsleerproces door goede afstemming op de onderwijs- en opvoedingsbehoeften
  4. Kernproces 4: Handelingsgericht diagnosticeren, begeleiden en coördineren in verontrustende situaties teneinde via aanklampend werken de ontwikkelingskansen van leerlingen te vrijwaren en veiligheid te garanderen
  5. Kernproces 5: Collectief en objectief informeren over het volledige onderwijslandschap, het studiekeuzeproces en de arbeidsmarkt teneinde leerlingen en ouders in staat te stellen tot het maken van juiste keuzes, die het welbevinden, de betrokkenheid en kwalificatie kunnen bevorderen
  6. Kernproces 6: Signaleren en/of inhoudelijke expertise inbrengen in de school teneinde te faciliteren dat schoolteams en leerkrachten planmatig en zelfstandig de zorg voor al hun leerlingen opnemen
  7. Kernproces 7: Uitvoeren van medische activiteiten in het kader van preventie teneinde tijdig bepaalde (psycho-) somatische problemen op te sporen en te voorkomen

De kernprocessen worden gekoppeld aan de fasen van het zorgcontinuüm binnen onderwijs. Binnen deze kernprocessen werkt het CLB multidisciplinair.